تبلیغات
قالیباف مشهد - دکتر قالیباف:کاملا منطبق با خواست رهبری کار کردم
 
قالیباف مشهد
حامیان وطرفداران دکترمحمدباقرقالیباف www.ghalibaf-mashhad.mihanblog.com
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : س رضوی
نویسندگان
نظرسنجی
آیاتمایل به عضویت درجمع طرفداران دکترقالیباف دارید




دکتر قالیباف:کاملا منطبق با خواست رهبری کار کردم

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری که با موضوع حمل و نقل و افتتاح تونل نیایش انجام شد در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر توجه به منویات مقام معظم رهبری و حرکت در جهت تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کرد: یکی از زیبایی های این پروژه و چند پروژه دیگر شهر این است که کاملا منطبق با این خواست مقام معظم رهبری بود، به عنوان سرمایه و نیروی کار ایرانی و تولید ملی چند کار در شهرداری اتفاق افتاد.

وی افزود: عزیزانی که با فضای شهر تهران آشنا هستند می دانند که ما تعدادی بزرگراه شرقی غربی و تعدادی شمال به جنوبی در تهران داریم. اگر خیابان انقلاب را به عنوان یک خیابان اصلی در نظر بگیریم بعد از آن اتوبان شهید حکیم و رسالت را، بعد شهید همت و خرازی را و بعد نیایش و صدر و بابایی را داریم. شما وقتی از اتوبان شهید بابایی وارد اتوبان شهید صدر می شوید و می خواهید از شهید مدرس عبور کنید می بینید که در این اینجا اتوبان قطع می شود، همینطور اتوبان نیایش که در خیابان ولیعصر قطع می شود، در واقع یک مسیر بزرگراهی ما قطع بود. طبیعتاً در بررسی های انجام شده در طرح جامع حتما لازم است اتوبان نیایش به صدر وصل شود.

شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: برای این منظور هم دو راه وجود داشت. از روی زمین و یا از زیر آن. مطالعات اجرای پروژه بر روی زمین که انجام شد، امکان تملک معارضین آن وجود نداشت، خیلی هم از نظر فنی امکان تعریض نبود. لذا گزینه تونل مطرح شد بعد از بررسی ها به نتیجه رسیدیم و در شورای شهر هم بررسی و قطعی شد. اما بعد از بررسی به این رسیدیم که اگر تونل ایجاد کنیم تونل وارد اتوبان صدر می شود و اتوبان صدر کشش لازم را ندارد، اگر بار ترافیکی تونل بر روی اتوبان صدر باشد طبیعتا بر مشکلات ما افزوده خواهد شد. لذا برای این معضل هم مطالعاتی انجام شد و سه گزینه نیز برای آن مطرح شد، یا تونل ادامه پیدا کند یا اتوبان صدر تعریض شود یا آن را دو طبقه کنیم، که بعد از بررسی دقیق به این نتیجه رسیدیم که اگر صدر هم دو طبقه شود از جهات مختلف برای ما مناسبتر است. لذا بخشی از پروژه را به عنوان تونل نیایش به طول بیش از ۱۰۲۵۰ متر و پل صدر به طول ۱۱ کیلومتر بر اساس این نیازسنجی تصمیم گیری و اجرا شد. که پل صدر نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. در واقع این دو پروژه از جهت ترافیکی مرتبط بوده ولی از نظر اجرا مجزا هستند.

دکتر قالیباف تصریح کرد: این قابلیت در جامعه مهندسین جوان کشور وجود دارد که بتوانیم تونل استانداردی را بر اساس استاندارد های امروز جهان اجرا نماییم. مخصوصا تونل های شهری که با تونل های جاده ها کاملا متفاوت است زیرا حجم خودروها در تونل جاده ای محدود بوده و در شهر اینگونه نیست. این موضوع باعث می شود که مشخصات فنی تونل کاملا متفاوت از تونل های بیرون شهر شود و باید از بعد زیبایی و ایمنی همچون آلودگی، هوا و تصادفات احتمالی، آتش سوزی و امکان تخلیه که باید کمتر از ۳ دقیقه انجام شود و سیستم های دیگر همچون دوربین، تجهیزات اتش نشانی و… مورد توجه قرار گیرد؛ که بر همین اساس در تونل نیایش بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر کابل ضد حریق برای تامین ایمنی آن استفاده شده، همچنین هر ۲۵۰ متر محل خروج پیاده وجود دارد و اتاق فرماندهی که با سیستم آی تی اس هدایت می شود و ایمنی آنجا را در زمان احتمالی ایجاد می کند.

وی در ادامه توضیحات خود خاطر نشان کرد: این تونل در مسیر آبرفتی شهر تهران قرار دارد و به دلیل شرقی غربی بودن آن همچون سدی در مقابل آبهای زیر زمینی است. یکی از کارهای انجام شده در طراحی مهندسین آن عایق بندی آن است که حتما نفوذ یک قطره را هم نخواهیم داشت. لذا این تونل از جهت استاندارد از جمله تونل های ایمن استاندارد بر اساس معیارهای جهانی در دنیاست که آن هم از افتخارات ملی جامعه مهندسی ماست.

شهردار پایتخت با اشاره به ۱۲ سال زمان ساخت تونل ۲ کیلومتری رسالت تصریح کرد: این قابلیت پیدا شده که بعد از تونل رسالت و تونل توحید که با ۶ کیلومتر طول طی ۳۲ ماه انجام شود، تونل نیایش که بیش از ۱۰ کیلومتر طول مسیر ان است را طی ۲۰ ماه با یک کار جهادی و با همان فرهنگ دفاع مقدس با تکیه بر کیفیت و سرعت انجام شود.

دکتر قالیباف در خصوص ترافیک ایجاد شده در قسمت شمالی تونل گفت: این ترافیک امری طبیعی است و معمولا این گونه پروژه ها در روزهای اول افتتاح تقاضای کاذب ایجاد می کند و شهروندان تمایل دارند که از آن بازدید نمایند. همین باعث ترافیک می شود. البته پروژه جدید که افتتاح می شود خود تقاضای سفر نیز ایجاد می کنند. ضمن آنکه وقتی پروژه ای افتتاح می شود حتما به این معنی نیست که ترافیک کاهش پیدا می کند بلکه ظرفیت ترافیک را بالا می برد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر توجه به منویات مقام معظم رهبری و حرکت در جهت تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی خاطرنشان کرد: یکی از زیبایی های این پروژه و چند پروژه دیگر شهر این است که کاملا منطبق با این خواست مقام معظم رهبری بود، به عنوان سرمایه و نیروی کار ایرانی و تولید ملی چند کار در شهرداری اتفاق افتاد، که یکی از آنها همین تونل است که از طراحی تا اجرا توسط متخصیص خودمان انجام شده است. مخصوصا در پل صدر نیایش که چنین اجرایی نه تنها در کشور بلکه در دنیا هم بی نظیر بوده و در مجامع تخصصی جزء پل های مشهور شده است، چنانچه در آخرین نشست جهانی بتن یکی از پروژه های مورد توجه پل صدر بود که نوع اجرای آن واقعا منحصر به فرد بوده و در حقیقت یک تکنولوژی وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: با همت جوانان توانستیم به این قابلیت برسیم که حداکثر ظرف ۴۵ روز یک کیلومتر پل با قطعات و طراحی خودمان بسازیم که در کل کشور در حوزه تولید ملی چنین پروژه ای نداشتیم. کار دیگر ما در تهران، در سال تولید ملی ایجاد زباله سوزهایی در منطقه ۴ با ظرفیت ۵۰۰ تن زباله در روز و تبدیل زباله های تر به برق است. همچنین شیرابه های ۵۰ ساله کهریزک و زباله های تلمبار شده آن با همت دانشگاه تهران و دانشکده محیط زیست و با کاری که انجام دادند و با امکاناتی که خود ساختند مشکل شیرابه آنجا را حل کردند و الان تبدیل به پارک بزرگی می شود. در مجموع پروژه هایی که اجرا می شود مخصوصا با رویکرد تولید ملی دنبال می شود.

شهردار تهران در توضیح افتتاح یک لاین تونل نیایش خاطرنشان کرد: دو لاین تونل ساخته شده اما در حرکت از مسیر شرق به غرب بار ترافیک به اتوبان کردستان و نیایش تخلیه می شود در صورتی که مسیر غرب به شرق باز شود ما ترافیک نیایش و کردستان را به صدر منتقل کرده ایم که در حال حاضر محدودیت ترافیکی به دلیل ساخت پل صدر در آنجا اعمال شده است که انشاء الله در ۳ ماه آینده این پروژه نیز افتتاح می شود. البته یک عذرخواهی بابت تاخیر ۱۲۰ روزه اجرای پل صدر به مردم تهران بدهکاریم که دلیل آن هم مشکلات تحریم و واردات تجهیزات خارجی بود که اینها مشکلات ماست و باید حل می کردیم.

دکتر قالیباف در خصوص طرحهای دیگر اجرایی در شهر تهران گفت: خدا را شاکریم که در مدیریت شهری با همکاری و وفاقی که بین شورای اسلامی شهر تهران و مجموعه شهرداری هست فضای کار و تلاش و فعالیت در سطح شهر تهران وجود دارد، که تصور می کنم همه شهروندان ما حتما این را تایید می کنند که شهر تهران به کارگاهی بزرگ تبدیل شده است و از پروزه های کوچک تا بزرگ بالغ بر ۳۰۰۰ پروژه در تهران در حال انجام است.

وی تصریح کرد: اتوبان امام علی(ع) اتوبانی بود که در طراحی شهر تهران باید از دارآباد تا اتوبان آزادگان امتداد پیدا می کرد، که ۵ کیلومتر آن تا اتوبان رسالت ساخته شده ولی ۲۵ کیلومتر آن باقی مانده بود. این پروژه در دستور کار است که با ۱۴ لاین در حال ساخت است. که با ۸ لاین سرعت و ۶ لاین کندرو به صورتی طراحی شده که شهر را به دو تکه تبدیل نکند، لذا امروز از دارآباد تا ابتدای عوارضی قم حدود ۲۷ کیلومتر با ۵۷ پل در حال اجرا است که واقعا یکی از کارهای بزرگ در حال انجام است، که آن هم به برکت همدلی و همکاری و همراهی مدیریت شهری است که وجود دارد. اگرچه در شورای شهر سلایق سیاسی مختلفی وجود دارد اما من باید از همه آنها تشکر کنم که هیچ وقت در طول ۷ سال گذشته ما هیچ اختلاف بیهوده و تنشی ندیده ایم. البته در حوزه کارشناسی بحث های جدی در آنجا صورت می گیرد، ولی فضای شهر فضای کار است. انشاء الله این ۲۷ کیلومتر با ۵۷ پل که برای ساخت آن ۷۰۰۰ خانه تملک شده در ۱۳ رجب که روز میلاد حضرت علی(ع) است افتتاح شود.

وی افزود: اتوبان امام علی(ع) شمال را به جنوب شهر متصل می کند اما شرق تهران منطقه محروم است شهر ما متاسفانه دو قطبی بوده شمال و غرب مناطق برخوردار بودند و جنوب و شرق هم مناطق محروم بودند یکی از قولهایی که به مردم تهران در آغاز کار داده شد جلوگیری از زیاد شدن فاصله انها است که امروز این فاصله کمتر شده است. جنوب شهر را در اولویت قرار دادیم و رشد را در شمال و غرب تهران متوقف نکردیم ولی رشد را در جنوب و شرق تهران با شتاب بالاتری پیگیری نمودیم.

شهردار تهران با اشاره به اتوبان ها و میادین ساخته شده در شهر تهران گفت: اتوبانهای ساخته شده در شرق می تواند تمام حرکتهای شریانی که مردم در خیابان های فرعی برای عبور گذری استفاده می کردند به خود منتقل کند.

دکتر قالیباف در توضیح پروژه آزادگان خاطرنشان کردند: همه کسانی که از تهران به سمت غرب و یا شرق کشور می خواهند تردد کنند حتما باید کمربندی آزادگان را طی نمایند و این تکه آزادگان که حدود ۲۰ کیلومتر است پر ترافیک ترین نقطه کشور است. من روزی که شهردار شدم دیدم که دو کمربندی وجود دارد که همه عبور می کنند بعد متوجه شدم که اینها کندرو ها و کنارگذرهای این پروژه هستند و اتوبان آزادگان اجرا نشده است. لذا ساخت آن را شروع کردیم که بخشی از آن چند هفته پیش افتتاح شد و ۱۰ کیلومتر باقی مانده نیز تا قبل از پایان سال حتما افتتاح می شود.

شهردار پایتخت ادامه داد: پروژه دیگر هم دریاچه چیتگر است من خاطرم هست روزهای اولی که بعد از جنگ به تهران آمده بودم می شندیم که بنا هست دریاچه ای در غرب تهران ساخته شود تا هوای تهران را لطیف تر کند ولی هیچ وقت تصور نمی کردم مسئولیت اش به دوش بنده بیفتد. این کار از کارهای بسیار زیباست که در حال انجام است ۶ میلیون متر مکعب آب این دریاچه از رودخانه کن و بارش های فصلی تامین خواهد شد، سطح این دریاچه بیش از ۱۲۰ هکتار خواهد بود و یکی از بهترین تفرجگاههای شهر تهران در کنار چیتگر خواهد بود که امیدوارم در فروردین ماه امسال این دریاچه را افتتاح کنیم که هم تاثیرگذار در هوای تهران بوده و هم نقطه جالبی برای گذران اوقات فراغت باشد.

وی درباره حجم کار عمرانی که در شهر تهران در حوزه بزرگراهی صورت گرفته، گفت: مجموعه همه اتوبان ها و خیابان های بالای ۳۵ متر عرض در سال ۸۴ کلاً ۳۰۴ کیلومتر بوده که انشاء الله در فروردین ماه امسال ۲۵۰ کیلومتر به این مقدار اضافه می شود که این مقدار در این دوره شورای شهر و مدیریت شهر بوده است.

دکتر قالیباف در پاسخ به سئوالی در خصوص استفاده از نمادهای اسلامی در شهر گفت: یکی از اشکالاتی که به اکثر ساخت و سازها وارد است این است که ما نتوانستیم در نمای ساختمان و هویت کالبدی در بعد نمادهای ایرانی و اسلامی آنطور که شایسته است اقدام کنیم و این از ضعفهایی است که وجود دارد؛ که جامعه مهندسین باید در دوره نظام اسلامی حتما برای آن تدبیری بیندیشد. یکی از دغدغه های مهم شورای شهر تهران همین است که بتوانیم نمای ساختمان را جزء حقوق عمومی جامعه محسوب نماییم. یک اشکال وجود دارد که ما در معماری داخلی ساختمان نظارت و دخالت داریم که به نظر می رسد دخالتی اضافی است ولی نمای ساختمان که حق عمومی جامعه و نماد عمومی جامعه است نظارتی نداریم. که این موضوع نیاز به قانون دارد و شورای شهر پیگیر آن است تا شهرداری مکلف کند که شما الزاما چه نمایی داشته باشید و از چه طرح و جنسی استفاده کنید.

وی افزود: بخشی از مساجد هم طراحی لازم را ندارند. اکنون هر مسجدی که ساخته می شود کاملا یک معماری اسلامی و سنتی و ایرانی مد نظر است، خیلی از مساجد مناره نداشتند، مساجدی که مناره نداشتند شهرداری در این حوزه وارد شده و شروع به ساخت آن کرده است.

قالیباف در پاسخ سوالی در خصوص آلودگی هوا گفت: اگر از بنده سوال کنند که مهمترین مشکل شهر تهران چیست حتما به آلودگی هوا اشاره خواهم کرد. برای رفع این مشکل باید حمل و نقل عمومی فعالیت گسترده ای داشته باشد. یکی از مهمترین بخش های حمل و نقل عمومی نیز مترو است. ما نیز تاکنون اقدامات گسترده ای در تهران در زمینه ایجاد مترو انجام داده ایم و در حال حاضر ۱۴۰ کیلومتر در ۸۳ ایستگاه در حال بهره برداری است.

وی به تفاوت قدرت جابه جایی مسافر در سال ۸۴ و سال ۹۱ اشاره کرد و افزود: در سال ۸۴ روزانه ۶۰۰ هزار مسافر توسط مترو جابه جا می شد که امروز این رقم به ۳ میلیون مسافر افزایش یافته است.

شهردار تهران تصریح کرد: خط ۶؛ ۳ و ۷ مترو در حال ساخت است و خط ۳ از اتوبان ساوه تا مصلی تهران در بهار امسال به بهره برداری می رسد.

قالیباف به سفر چند روز پیش خود با مترو اشاره ای کرد و گفت: من با حضور در مترو مشاهده کردم که مردم هنوز در فشار هستند که بابت این موضوع بنده از آنها عذرخواهی می کنم و در تلاش هستیم که با افزایش واگن ها این مشکل را رفع کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییری در روند حرکت اتوبوس های تندرو ایجاد شده یا خیر گفت: هیچ تغییری در الگوی رفتاری اتوبوس های تندرو ایجاد نشده است. سرعت اتوبوس ها هیچ کاهشی نداشته و به دلیل تقاضای بالای سفر مجبور شده ایم که ایستگاه های متعددی داشته باشیم. در ابتدای کار ساخت ایجاد مسیر اتوبوس های تندرو انتقادات بسیاری از ما می شد اما حالا رضایت مندی کامل مردم ما را خوشحال می کند.

قالیباف همچنین ابراز امیدواری کرد که روزی فضایی در شهر تهران ایجاد شود که اتوبوس های تندرو بتوانند در ایستگاهها از یکدیگر سبقت گرفته و سرعت جابه جایی مسافر بالا رود.

شهردار تهران یکی از افتخارات شهرداری تهران در طول دوران حضورش در مدیریت شهری را شفافیت در امور مالی خواند و خاطر نشان کرد: جا دارد که تشکر کنم از نیروهای خدوم شهرداری تهران که توانستند بودجه سال ۹۲ را راس زمان مقرر به شورای شهر تهران تقدیم کنند. یکی از مهمترین کارهای ما در شهرداری تهران شفافیت مالی بوده است چراکه بر اساس قانون شهرداری ها باید هر ۶ ماه یکبار درآمد- هزینه خود را به مردم و شورای شهر ارائه کنند.

وی همچنین افزود: تا قبل از سال ۸۴ نظارت دقیقی بر امور مالی شهرداری ها وجود نداشت اما امروز در شهرداری تهران ما حساب های نقدی و غیر نقدی را مشخص کردیم و درآمد- هزینه ها به روز است و شورای شهر نیز همه حساب های شهرداری را بررسی می کند و شهروندان هم می توانند با مراجعه به سایت شهرداری از ریز هزینه ها در تهران آگاه باشند.

وی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: نظم و انضباط مالی موجود در شهرداری تهران یکی از راه های مبارزه با فساد مالی و اقتصادی و رشوه است.



نوع مطلب : اخبار، سیاسی، 
برچسب ها : دکتر قالیباف:کاملا منطبق با خواست رهبری کار کردم، هواداران قالیباف، دکتر قالیباف، شهردار تهران،
لینک های مرتبط :
شنبه 2 اردیبهشت 1396 04:21 ق.ظ
Awesome! Its truly awesome post, I have got much clear idea about from this post.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی